~Langit ilahi~


Saya berjaya menghabiskan buku Langit Ilahi: Tuhan tidak lupakan kita ini pada hari Rabu, tepat 9.25 pagi. Sementara menunggu lecturer masuk, saya khusyuk membaca. Oh ada hikmahnya ye lecturer saya terperangkap dalam kesesakan jalan raya=). 60 bab dalam buku ini saya hayati dengan penuh minat. Menarik. Gaya yang bersahaja dan penuh ilmiah.

Mengenali Hilal Asyraf melalui websitenya langitilahi.com menyebabkan saya tertarik untuk membeli buku ini. Saya jumpa buku ini dahulu, buka websitenya dan baru beli bukunya...hihi. Beli di Pekan Buku harganya dikurangkan kepada RM18.90...bermakna saya jimat rm2 lebih.

Secara keseluruhannya saya dapat membahagikan buku ini kepada beberapa bahagian daripada 60 bab tersebut.

Menyentuh bab hakikat kita sebagai manusia membuat saya terfikir. Kita sebenarnya makhluk mulia. Firman Allah yang bermaksud:

" Sesungguhnya Kami ciptakan insan itu dengan sebaik-baik penciptaan."

At-tin:4

Cuba kita fikir, bagaimana jika Allah menjadikan kita sebagai batu? Batu yang saban hari dipijak orang, batu yang kadang-kadanng di baling pada monyet. Kalau dijadikan sebagai kambing pula macam mana? Kambing yang takut pada air, yang menunggu untuk disembelih? Cuba bayangkan. Justeru kita harus sentiasa bersyukur dengan nikmat kehidupan kita. Jangan memandang orang yang rendah darjatnya, kurang pelajarannya kerana hakikatnya kita ini makhluk yang mulia. Kita semua sama, yang menjadikan kita lebih mulia hanyalah IMAN dan TAQWA.

Dari mana kita datang, kenapa kita didatangkan dan ke mana kita hendak pergi? Jawapannya hanya 1 iaitu ALLAH. Datang dari Allah untuk beribadat pada Nya untuk kembali ke syurga. Jelas bukan?

Satu lagi bab yang menarik minat saya ialah Motivasi dalam Sirah. Saya minat juga bab-bab sejarah ni (ambil kursus pun tentang sejarah). Sirah rasul dan para sahabat memberikan banyak pengajaran. Kita belajar dari sirah, mengambil motivasinya untuk menjadi lebih semangat, tawaduk dan tawakkal dalam hidup.

Kadang-kadang kita mungkin tersentuh dengan sirah-sirah terdahulu, tapi kita jarang mengambil pengajaran daripadanya. Bagai angin lalu... bila angin yang membawa bayu sejuk menyapa, kita akan merasa kesejukannya, namun bila ia berlalu pergi kita lupa akan kesejukkan itu.

Menarik. Buku ini menarik apabila diselitkan dengan pengalaman penulis sendiri. Saya sangat menyukai keperibadian Dr Thowalbeh, mudir dan Sir Abduh.

' Hikmah orang tua perlu ada dalam semangat orang muda'

Betul juga. Saya teringat juga pada Ustaz Ustazah dan guru-guru saya di sekolah dan universiti. Memang kita perlu sematkan hikmah mereka dalam diri kita- orang muda.hihihi.

Tapi saya rasakan buku ni seolah-olah tergantung kerana di akhiri dengan cerita tentang Sir Abduh. Saya tercengang-cengang. Eh, dah habis ke? Saya selak muka surat belakang... memang tiada tulisan lagi, yang ada hanya gambar-gambar buku baru. Eh, dah habis?? Saya memang rasa tak puas hati. huhu

Saya tahu, pengisian dalam buku ini adalah hasil dari tulisan dalam blog beliau yang terdahulu. Namun, saya akui... saya berpuas hati akan isinya tapi bukan endingnya... hihi. Tak rugi rasanya saya membeli buku ini. Seronok, enjoy dan bermanfaat. Belilah, kalau nak pinjam pun saya sedia beri...

Andai mendongak ke LANGIT

adakah itu tandanya sombong dan lupa diri?

Tiadakah di sana kasih Ilahi yang dicari?

LANGIT ILAHI- di sini kasih terpatri!

1 comments:

Ala...
gambar Hilal xnampak lah
hihihi

 

Post a Comment