~Bila @isya_YuSra demam~


Muhasabah cinta-Edcoustic


Wahai Pemilik nyawaku betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu kupasrahkan semua pada-Mu
Tuhan baru kusedar indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur kini kuharapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini ya ilahi..
Muhasabah cintaku
Tuhan kuatkan aku lindungiku dari putus asa
Jika kuharus mati pertemukan aku dengan-Mu


Demam saya kembali menyerang hari ini. Badan saya panas, bercampur selsema, pening kepala dan batuk. Dua minggu lepas saya demam juga. Simptom-simptom yang sama juga kali ini. Dua hari lepas, saya menemani kawan saya ke klinik universiti untuk mendapatkan rawatan sakit mata. Tak sangka rupa-rupanya hari ini saya demam kembali.


Dua hari lepas...

Roomate saya demam. Kawan saya sakit mata. Saya pula sihat walafiat. Saya lihat ubat-ubat yang roomate saya makan. Banyaknyaa... Petang itu, saya teman kawan saya yang sakit mata tu pergi ke klinik. Ramainya orang sakit. Kebanyakan demam...saya rasa. Saya berada di tengah-tengah kelompok mereka.

Dalam hati, saya memanjatkan kesyukuran. Alhamdullillah saya sihat.

Hari ini... saya pula yang kurang sihat. Bermula pagi semalam saya selsema. Macam orang baru lepas nangis. Hari ini, bertambah teruk... ditambah pula dengan pening kepala.huhu..


Saya... bukanlah seseorang yang jenis terikut-ikut dengan kesihatan yang kurang baik. Maksudnya di sini, saya tak akan 'memanjakan' diri saya hanya kerana demam. Sesetengah orang bila demam, mind set nya telah diprogramkan

"aku demam...aku tak larat..."

"peninglah...nak jalan pun tak larat."


Malah ada yang berbaring sepanjang hari. Mengharap makan disediakan, disuapkan. Tapi saya tidak. Kalau saya demam, saya akan buat perkara-perkara yang boleh mengeluarkan peluh. Tujuannya supaya saya cepat sihat.
Malam semalam saya suda dapat rasakan yang saya akan demam. Namun, saya programkan minda saya- jangan dilayan sangat demam tu.


Pagi-pagi lagi saya sudah bangun. Lebih awal daripada roomate2 saya yang sihat walafiat. Mandi dan bersarapan di bawah dengan teman. Kemudian saya menjahit baju, menyiapkan report makmal, mengadap komputer, turun semula ke dewan santapan-tapau makanan tengahari dan makan.

Kalau di rumah, saya tetap buat kerja-kerja seperti biasa tapi dalam kelajuan yang paling rendahlah. Kadang-kadang saja melompat-lompat setempat untuk keluarkan peluh.hihihi. Bila saya demam, antara minuman wajib saya- air limau nipis suam. Di sini, tak bolehlah nak buat air tersebut. Limaunya tak ada. Sesiapa yang sayangkan saya...boleh belanja air limau suam?? hehe...


Pukul 1 petang, pening kepala saya semakin menjadi-jadi. Saya makan panadol sebiji kemudian bergerak ke katil. Hajat di hati ingin berehat sekejap sementara menunggu Zohor tapi nampaknya tak kesampaian. Kepala saya bertambah pening bila mendengar sekumpulan pelajar India berlatih lagu kebudayaan mereka. Lagu tamil. huhu. Kalau hindustan saya tak la kisah sangat. Sangat kuat...seolah-olah saya rasakan berada dalam panggung cerita Tamil. Tak bolehkah berlatih senyap-senyap? Buat gaya cukuplah, jangan keluarkan suara. Boleh? hehe


Pukul 1.15 mereka senyap tiba-tiba. Saya sangkakan mereka sudah tamat latihan. Amanlah... tidur 15 minit pun jadilah. Rupa-rupanya tidak. Mereka tukar lagu lain pulak.huhu...

Saya memang tak mampu nak buat apa-apa lagi. Kepala saya semakin memberat. Saya sapu minyak cap kapak dan saya ajak roomate2 saya bersembang. Kalau saya layan pening tu lagilah terasa sakitnya. Saya ambil nota, saya baca sambil baring. Lusa saya ada test, jadi saya tak mahu sia-siakan waktu yang ada. Akhirnya, saya terlena dengan nota bab Fungi di tangan.

Bangun dari tidur, saya rasakan sedikit kelainan. Pening kepala sudah surut tapi masih selsema. Alhamdullillah... semoga esok saya akan sihat sepenuhnya.

2 comments:

wsalam..
ksian je ke?...
hihi=p

doakan semoga saya cepat sembuh..
luaran dan dalaman.

 

Post a Comment