~Mencari kepastian~


Celaru...

Fikiran saya bercelaru...


Alahai, sukarnya saat ini. Di mana kepastian yang dicari? Saya belum menemuinya... saya belum jumpa... saya belum ketemu jawapannya.


Alahai, bila fikiran bercelaru saya sukar berfikir dengan tenang. Fikiran saya menjadi penat. Menjadi lelah sehingga membataskan pergerakan jasmani saya. Sungguh, bila fikiran menjadi berat, jasad terasa bejat.


Hari ini saya telah merancang setiap aktiviti yang ingin saya lakukan. Namun, sejak dua hari ini, segalanya tidak menjadi. Dugaan buat saya. Saya lebih rela menempuh ujian fizikal daripada ujian mental. Ujian dalaman. Sukarnya ujian ini... saya merasainya sekarang.


Terapi Ramadhan menjadikan saya sedikit tenang. Saya sentiasa berharap ketenangan yang bertandang itu terus kekal di dalam hati, namun kecelaruan tetap datang bila saya memikirkannya. Janganlah bermain kata dengan saya. Saya bukanlah sasterawan yang bijak mentafsir. Bukan juga sasterawan yang mudah mengerti setiap bait kata itu. Saya keliru.



Kurang semangat, kurang penghayatan.
Semuanya kerana kekeliruan ini.


Saya perlu bangkit. Tapi bagaimana? Kekeliruan ini hanya boleh dijawap oleh insan-insan itu. Saya tak mampu mentafsir. Andai tersalah tafsir, saya juga yang menanggung akibatnya. Tapi saya perlukan sedikit cahaya untuk keluar dari kegelapan ini. Biarpun hanya sedikit. Biarlah sedikit, asalkan tidak teraba-raba hingga sesat di perjalanan. Itulah kata-kata ' teman bicara hati ' saya.


' Teman bicara hati'
Dialah sahaja yang memahami saya. Memberi saya sedikit udara untuk bernafas dalam kecelaruan ini. Memberi saya sedikit kekuatan untuk menghadapi kecelaruan ini. Syukur, Allah mengurniakan teman sepertinya.


Temanku... masalah kita hampir serupa.
Bicara itu biarlah tersemat kukuh di hati kita. Hanya kita berdua.
Saya teringat akan satu sirah berkaitan Saidina Abu Bakar r.a...
Ketika kebimbangan dan kecelaruan. Ketika hijrah, apabila dia dan Rasulullah SAW bersembunyi di dalam gua Tsur, dia amat gelisah. Kerana orang quraisy sudah berada di hadapan pintu gua. Dia berkata kepada Rasulullah SAW dalam resah:
“Ya Rasulullah, andai kata mereka menundukkan kepala dan melihat ke dalam gua, nescaya mereka akan dapat melihat kita”

Rasulullah SAW bersabda:
“Wahai Abu Bakr, apa pandangan kamu, jika kita berdua, dan yang ketiganya adalah Allah?”
Ini memberikan kesan dalam keimanan Abu Bakr RA. Tenteramlah hatinya. Hilanglah gundahnya. Daripada Rasulullah SAW, dia belajar untuk yakin sepenuhnya kepada Allah SWT. Dan daripada sirah ini juga, saya belajar yakin sepenuhnya kepada Allah SWT. Kecelaruan ini dariNya dan Dialah yang akan memberikan jalan keluarnya.


Insyaallah... Saya perlu meneruskan terapi sendiri. Tiada gunanya terus kekal dalam kecelaruan ini. Jawapannya tiada pada saya... tapi pada mereka.


.....................




2 comments:

.....-:ala bizikrillah tatmainnul quluub:-.....

 

syukran terbitanmukmin...

itulah yg sedang dilakukan...
tp
kekeliruan ini mmerlukan jawapan insan
perlukan penjelasan...
Allahuakhbar... permudahkanlah jln keluar
aminn..=)

 

Post a Comment