~Hatimu untuk siapa?~


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud

" Manusia itu dua matanya ibarat petunjuk, dua telinganya ibarat pemberi isyarat awas, lisannya sebagai penterjemah, dua tangannya sebagai sayap, kedua kakinya sebagai perutusan, hatinya pula sebagai raja. Kalau rajanya baik, maka baiklah bala tenteranya."


Hati... atau dalam bahasa arabnya disebut kibdah. Jika anda perhatikan, dalam sabda-sabda Rasulullah dan ayat-ayat Al-quran, perkataan yang menceritakan tentang hati ini akan disebut sebagai 'qalb'. Qalb bermaksud berbolak-balik. Mengapa Allah menggunakan istilah ini? Jawapannya ialah begitulah sifat hati kita. Mudah berubah-ubah dan sering berbolak-balik.


Hati adalah bejana iman kepada Allah SWT... Bejana atau tempat untuk menyimpan air. Bolehkah anda membayangkan rupa bentuk bejana ini? Dalam seminit selepas anda membaca ayat ni cuba bayangkan rupa bentuknya..

Sudah dapat bayangan?hihi


Analoginya begini, sekiranya bejana keimanan kita elok, maka iman kita akan tersimpan dengan elok; tidak tumpah dan tidak mengalir keluar. Tetapi jika bejana keimanan kita retak, maka iman akan menyusut dan berkurang. Lebih teruk lagi jika bejana ini pecah, hancur, lebur... maka tiadalah lagi tempat untuk kita berlindung.


Lihat, betapa pentingnya hati. Hati yang berfungsi sebagai bejana iman manusia.

Sabda Rasulullah:

' Sesungguhnya hati itu berkarat
bagaikan karatnya besi...'

Cuba ita bayangkan besi pula. Besi yang dibiarkan berpanas dan berhujan...berembun. Lama- kelamaan kita akan melihat, tompok-tompok keperangan di besi tersebut. Besi berkarat. Begitulah hati kita. Andai dibiarkan tanpa iman, tanpa amal... hati kita akan berkarat. Hati yang berkarat seterusnya akan mati!


Qalb yang berbolak-balik ini bukan sahaja perl kita jaga dari berkarat tetapi perlu dijaga juga agar bebas dari belenggu-belenggu syaitan. Perhatikan surah ini.


'Katakanlah: "Aku berlidung kepada Tuhan (yang memelihara dan menguasai) manusia.'

'Raja manusia.'

'Sembahan manusia.'

'Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi,'

'yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia,'

'dari (golongan) jin dan manusia.'

(ayat 1-6 Surah An-naas)


Syaitan sentiasa berusaha untuk membisikkan kejahatan dalam bejana iman ini. Mudah...andainya bejana ini terisi dengan bisikan dan hasutan jahat itu maka bermaharajalela lah kejahatan di dunia ini.


Hati terisi dengan karat-karat perang, bisikan-bisikan syaitan dan sifat mazmumah- buruk sangka, dengki, amarah. Hmm... menakutkan bukan? Kadang-kadang kita mengisi hati dengan cinta. Cinta manusia yang tiada hujungnya... bila cinta itu berlaku khianat, maka tersiat-siatlah ia. Menikam hingga ke jantung lalu menghentikan nafas dan menghilangkan kewarasan fikiran. Bukankah begitu?



Lalu... untuk siapakah hati ini terisi?
Andai telah terisi dengan karat, dengan sifat mazmumah... bagaimana pula?


Hati ini untuk iman. Untuk ALLAH. Untuk iman bertandang dan menjadi penghuni yang kekal abadi. Bersihkan hati kita agar mudah iman melekat. Iman itu hanya boleh mengalir ke seluruh pancaindera apabila hati itu diselubungi iman. Jika hati rosak, iman akan tersekat dan seluruh tubuh kita akan menjadi bejat dengan dosa dan maksiat. Andai ingin mengisinya dengan cinta... isilah cinta yang berasaskan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.


Nah... hatimu untuk siapa sekarang?

Pilihlah...belum terlewat untuk mengisi hati dengan IMAN.

2 comments:

hati-hati menjaga hati saudaramu sebagaimana kamu menjaga hatimu sendiri.

 

wahai saudaraku...
andaiku menyakiti hatimu maka maafkanlah aku...

menjaga hati menjaga diri menggapai syurgawi
Insyaallah

 

Post a Comment