~Sesuatu... kadang-kadang tak dapat nak diluahkan~



Akan tiba masa dalam hidup kita... akan ada sesuatu yang takkan dapat kita luahkan. Ya, ia memang ada tapi tidak terluah. Bagaimana untuk meluahkan? Kita tidak tahu. Kadang-kadang rasa pelik dengan diri sendiri. Setengah orang akan rasa tenang bila dia telah luahkan sesuatu itu. Tapi kalau tidak?




Saya bukanlah mahu bercerita tentang apa yang saya fikirkan sekarang. Sudah namanya 'tidak dapat diluahkan'... jadi jawapannya tiada. Tiada apa dari 'sesuatu' itu yang dapat saya ceritakan di sini. Berat bercerita dengan seseorang yang sangat rapat... inikan pula hendak dipostkan dalam blog. Lalu untuk apa post ini? Hihihi...




Post ini khas untuk ucapan terima kasih. Terima kasih kepada semua yang menyokong saya selama ini. Sukar saya nak luahkan sesuatu itu, jadi saya pilih untuk luahkan apa yang mudah untuk dibicara... apa yang mudah untuk dilafaz. Terima kasih. Itu mungkin lebih mudah kepada saya.




Kalau kita fikir kita hidup berseorangan di dunia ini nampaknya andaian kita itu memang 100% salah. Kita di kelilingi ibu bapa, adik-beradik kita, kawan-kawan dan orang-orang sekeliling yang mungkin tiada hubungan dengan kita... tapi melalui mereka kadang-kadang kita dapat pengajaran bermakna. Kalau orang-orang yang saya sebutkan tadi tidak memahami kita, kita rasa mereka tidak bersama kita maka kita sebenarnya salah.




Kita yang rasa begitu. Kerana apa? Emosi... emosi yang mengawal segalanya kala itu menjadikan kita rasa kita sahaja yang betul. Andai seseorang memberi nasihat dan ia tidak menyokong kita... maka kita rasa tiada seorang pun di dunia yang memahami perasaan kita. Keutamaan, jika masa itu masa sedih... masa sunyi... masa rasa dipinggirkan.




Kita perlu sentiasa ingat bahawa Yang Maha Cinta sentisa bersama kita. Cuma itulah kita. Manusia yang asalnya juga dari perkataan 'lupa'. Maka kita lupa. Lupa akan Pencipta kita. Oleh itu... heiraki utama ucapan terima kasih saya ialah Allah swt.




Saya jadi teringat semasa kuliah hadits dari Ustaz Yazid.



"Selepas solat Isya' cubalah sedaya mungkin untuk buat sujud syukur. Terima kasihlah pada Allah atas nikmat-nikmat yang kita dapat hari itu. Allah beri kita makan, udara. Itu tidak kira apa lagi yang kita hajatkan: yang Allah tunaikan pada hari itu."




Allahuakhbar... terima kasih Ya Allah.




Lagi? Terima kasih juga kepada keluarga. Selaut terima kasih kerana banyak yang mereka berikan pada saya. Mahu dikira tidak akan mampu terhitung. Jadi... itulah. A lot of thank you.




Terima kasih juga kepada kawan-kawan yang budiman. Ada kawan... beri saya buku. Ada kawan... beri saya baju. Ada kawan... beri saya nasihat. Ada kawan... tolong dengar masalah saya. Ada kawan... ingatkan saya. Ada kawan... ajak saya jalan-jalan nak hilangkan bosan. Ada kawan... faham saya. Ada kawan... mungkin buat saya terasa hati, tapi akhirnya saya fikir sesuatu. Saya dapat pengajaran dari peristiwa itu dan pengajaran itu lebih manis dari pahit sakit hati.




Terima kasih kepada guru-guru saya, pensyarah-pensyarah, ustaz-ustaz dan ustazah yang mengajar kuliah. Banyak yang saya dapat. Ilmu yang formal dan secara tak formal. Saya dengar ada cikgu saya di sekolah menengah dulu sedang demam. Maka di sini, saya doakan moga cikgu cepat sembuh. Pembaca... tolong doakan cikgu saya. Ameen.




Terima kasihlah semua. Ada juga yang tak ada kena- mengena dengan saya tapi tetap beri saya sesuatu yang berharga. Mutiara hidup.




Puas. Saya puas dapat berterima kasih kepada semua. Biar 'sesuatu' dalam fikiran saya tak dapat nak diluahkan, namun saya dapat kepuasan dan ketenangan dari sudut lain. Kalau yang membaca ini mengenal saya dan rasa-rasa tidak termasuk dalam golongan-golongan yang disebut di atas... ketahuilah anda sebenarnya termasuk dalam senarai. Anda ada. Dan terima kasih saya ucapkan untuk anda.




Yang penting... ketahuilah yang saya lakukan ini semata-mata untuk mengharapkan redha-Nya. Bukan untuk mengampu mahupun membodek anda. Mungkin terima kasih sahaja tidak mampu membalas segala jasa-jasa anda... tapi saya harap saya dapat lakukan sesuatu sebagai tanda terima kasih saya. Yang pasti, saya sentiasa doakan moga Allah membalas segalanya. Dan ketahuilah... pembalasan dari Allah itulah yang sebaiknya. Ameen...



tulus dari hati,
@isya_YusRa (^_^)

2 comments:

Sy TerTarik dengan arTikel ni. Terima kasih sahabaT :)

 

Semoga sahabaT selalu Tabah menjalani ujian Allah,dpermudahkan segalanya, dan semoga dberi rahmaT dan keredhaanNya

 

Post a Comment