~Menjemput ketenangan... singkirkan kegelisahan~

~Ketenangan yang dicari mendamai hati~
~Andai dinanti entah bila kan jadi~
~Perlu dicari menyentuh nubari~


Apakah definisi ketenangan yang sering kita canang-canangkan? Sering kita cari? Orang kata tenang itu bergantung pada hati, ada pula yang kata kalau hidup senang... cukup makan, pakai... itu tenang. Ada pula yang kata tenang bila lihat orang tersayang. Pelbagai versi.


Tapi persamaannya, setiap individu mencari ketenangan. Tidak kira dalam bentuk apa pun tapi ia tetap dicari dan dinanti. Tenang ini satu bentuk keperluan maknawi yang kita tak nampak. Tapi kita perlu. Sangat-sangat perlu. Ada orang yang sudah cukup mewah... kereta besar, rumah bagai mahligai tapi kekayaannya tiada membuat hatinya tenang. Takut andai segala kekayaan itu dicuri orang. Hilang dalam sekelip mata.



Ada orang, punya ramai kawan tapi tak juga hatinya tenang. Sentiasa ada masalah. Asyik ada konflik dan masalah. Ada pula yang kita lihat... naik basikal buruk, rumah buruk, kerja kais pagi makan pagi tapi wajahnya ada aura tersendiri. Bersinar-sinar. Tambah manis dengan senyuman.


Nampakkah? Nilai materi, fizik yang kita lihat bukan penentu kepada hadirnya ketenangan.



Pada suatu masa di zaman rasullullah saw, ada seorang lelaki berjumpa dengan Abdullah bin Mas'ud untuk bertanya cara-cara untuk menghilangkan keresahan. Abdullah bin Mas'ud berkata:


" Bawalah hatimu mengunjungi 3 tempat.
Pertama ke tempat orang membaca Al- Quran tidak kira kamu ikut membacanya atau sekadar mendengar bacaannya.


Kedua, menghadiri majlis ilmu yang mengingatkanmu kepada Allah dan


ketiga, kamu cari satu waktu yang sunyi, contohnya pada waktu malam dan ketika itu kamu bangun melaksanakan ibadat kepada Allah serta memohon kepadanya agar diberikan ketenangan dan kedamaian hati.


Jika selepas melakukan semua itu jiwamu masih tidak tenteram, mintalah kepada Allah agar menukarkan hatimu dengan hati yang lain kerana sesungguhnya hati yang kamu miliki sekarang bukan hatimu"


Lihatlah garis panduan yang diberikan dalam hadith ini dalam usaha kita mencari ketenangan. Namun, berapa orangkah yang melaksanakannya?



Kalau kita tertekan... stress dengan pelajaran, dengan peperiksaan dan segala macam masalah... kebanyakan kita memilih untuk makan, menonton wayang, window shopping dan sebagainya. Sanggup menghabiskan duit asal hati tidak gelisah lagi. Satu perkara yang ingin saya tekankan di sini. Kita mungkin beroleh KEGEMBIRAAN TAPI BUKAN KETENANGAN. Sungguh, kegembiraan yang bersifat sementara, waktu itu sahaja tapi akhirannya???



Adakah ada lagi ketenangan itu?



Kalau kita lihat hadith itu, mencari ketenangan sungguh mudah. Kalau tak mahu ikut, cukup sekadar mendengar orang membaca Al-Quran. Cukup juga sekadar mendengar kuliah ilmu dan bangun malam. Andai tidak juga tenang, minta agar ditukarkan hati. Lihatlah betapa pentingnya hati dalam skala ukur ketenangan. Sampai perlu tukar hati. Bukankah Allah berfirman;

" Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang."


Saya pernah satu ketika dulu, entah apa yang rasa rasa pun saya tidak tahu. Bercampur-baur. Ada rasa geram, marah, sedih dan macam-macam lagi bila satu projek yang saya rancang ada orang lain terlebih dahulu yang buat. Memang tiada tenang. Lalu saya ambil keputusan untuk datang awal ke surau. Saya baca Al-Quran, namun rasa yang pelbagai itu masih ada. Tertanya-tanya dalam hati kenapa hingga saya rasa seperti mahu menangis.

Tak lama selepas itu, saya perasan ada seorang sahabat saya membaca Al-Quran di belakang saya. Saya biarkan sahaja sehingga sampai satu ketika saya berhenti untuk ambil nafas dan.... saya dengar di belakang, sahabat saya itu baca 1 ayat;


" Kamu merancang, Allah merancang.
Tapi sesungguhnya perancangan Allah itu lebih baik"



Saya, seperti rasa terpukul dari belakang. Pukulan yang terus menghentam hati. Rasa saya sangat lemah, sampai kan terlupa akan hakikat itu. Lihatlah bagaimana Allah memberikan ketenangan itu... bukan sahaja melalui usaha kita tapi kadang-kadang melalui orang-orang di sekeliling. Cuma kita sendiri yang tidak perasan.



Dan sungguh perancangan Allah itu yang terbaik. Bila saya hadir ke majlis tersebut, sambutannya dan keadaannya bukan seperti yang saya jangka. Saya terfikir... kalau projek ini berjalan atas nama organisasi yang saya pimpin mungkin akan memburukkan imejnya. Saya sangat terkesan daripada peristiwa itu. Hingga kini, setiap apa yang berlaku saya katakan pada diri: jangan cepat melatah, mungkin ada hikmah.



Hikmah kejadian kita mungkin tidak nampak pada masa itu tapi di masa hadapan... saya pasti. Tersangat-sangat pasti. Andai kita yakin dengan Allah maka ketenangan itu pasti akan mampir. Mari kita jemput ketenangan dan singkirkan kegelisahan. InsyaAllah. Moga setiap gerak langkah menuju destinasi ketenangan akan mendapat redha dari-Nya.

............................

0 comments:

Post a Comment