~Tiap-tiap hari subuh dinosaur~

Jadi dinosaur... anda mahukah?

Subuh dinosaur...

Sejak kebelakangan ini, nampaknya 'saya' setiap hari subuh dinosaur. Tapi 'saya' tak pasti pula 'saya' ni dinosaur jenis apa. Adakah Argentinosaurus, Seismosaurus, Ultrasauros, Brachiosaurus, dan Supersaurus? Hmm... 'saya' pun tak kenal bagaimana rupanya dinosaur yang 'saya' sebutkan ni.



'Saya' tahu... solat itu wajib. Tiang agama. Sesiapa yang tidak mendirikan solat bermakna dia meruntuhkan agamanya. 'Saya' tahu juga solat adalah hal pertama yang akan ditanya pada hari kebangkitan nanti. ' Saya' tahu itu... sangat-sangat tahu.



Tapi bagaimana ya? Bukan 'saya' tak mahu bangun untuk solat subuh pada awal waktu. Sungguh... 'saya' sedar waktu azan subuh dilaungkan, 'saya' dengar pergerakan rakan-rakan 'saya' yang bangun mengambil wudhuk... kadang-kadang 'saya' dengar bunyi titisan air orang lain mengambil wudhuk. Bukan 'saya' tidak mahu bangun... tapi saya letih...



Terlalu-terlalu letih!! Banyaknya assignment 'saya'... itu belum kira presentation, projek-projek kolej, projek-projek fakulti, kerja lapangan... banyak. 'Saya' berjaga setiap malam untuk tujuan-tujuan ini. Kerja 'saya' tidak pernah surut. Waktu makan pun sudah tidak menentu. Seperti tiada masa untuk diri sendiri.



Hasilnya... subuh 'saya' subuh dinosour. Kadang-kadang 'saya' terjaga awal, tapi beratnya mata 'saya'... lalu 'saya' sambung tidur semula. Sekejap lagi 'saya' bangunlah. Tapi nampaknya terlajak juga. Pukul 7... pukul 7.30. Setiap hari dalam lingkungan waktu begitu. Jauh sekali hendak mendapat takbiratul u'la... solat jemaah juga 'saya' tak dapat kejar. Hmm... kadang-kadang waktu solat lain juga 'saya' terpaksa kejar. Solat Asar... kadang-kadang pukul 630 petang 'saya' solat. Bagaimana ya... 'saya' letih sekali. Banyak perkara yang perlu 'saya' selesaikan..



"Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan."



Al-ankabut: 45



'Saya' terfikir juga. Patutkah saya dahulukan urusan-urusan saya tapi dalam masa yang sama 'saya' meringan-ringankan waktu solat. Bukan sengaja. Tapi urusan 'saya' terlalu banyak. Susahnya...



"Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat."



As-syura: 20



Apa salahnya... tinggalkan sebentar urusan duniamu itu. Hidupmu untuk Allah dan mengapa kamu lebihkan urusan-urusan duniawi melebihi ganjaran pasti, yang lebih hebat di akhirat. Muhasabahlah... seperti firman-Nya di ayat di atas, kalau kamu mengharapkan keuntungan di dunia maka tiada bagimu keuntungan di akhirat. Sedarlah... solat itu kewajipanmu. Jangan diringan-ringankan...



*'saya' dalam post ini bukanlah saya... tapi ini percubaan saya dalam penulisan naratif..hihi... tapi saya harap anda faham msg yang ingin saya sampaikan.. Saya agak lemah dalam penulisan naratif, maaf jika ada bunyi2 sumbang. HIHI. Saya mengalu-alukan komen anda...=)

0 comments:

Post a Comment