~Langkah sudah mula~


Langkah saya sudah mula.
Langkah menuju ke mana?


Langkah saya sudah menghampiri jurang paling dalam dan luas. Paling banyak onak dan duri dalam hidup saya sebagai pelajar. Di alam pekerjaan belum lagi. Hihihi...



Tahun akhir... cabarannya lebih. Masa saya rasakan terlalu singkat untuk semester ini. Kerja-kerja yang banyak, laporan dan kerja lapangan membuatkan masa saya terisi dengan maksimum. Sehingga untuk cuti hari raya pun saya seperti tiada hati mahu pulang. Memikirkan kerja-kerja yang belum diselesaikan, cuti jadi menyiksakan.



Tahun akhir juga tahun untuk latihan ilmiah @ tesis. Di bawah seliaan Dr Zuhdi Marsuki, langkah saya telah satu per empat dimulakan. Takut, gementar untuk tesis kali ini. Tajuk tesis saya?...



"Eh, fakulti sains buat tajuk macam tu juga ke?"
"Buat tesis kena guna kitab ke kak?"






Pelik. Teman rasa pelik dengan tajuk tesis saya bila saya katakan saya mahu pinjam kitab daripadanya. Tiada yang pelik. Sains, Islam dan Ilmu... Ia saling berkaitan. Tolong doakan yang terbaik untuk saya dan semoga kajian saya ini ada manfaatnya kepada masyarakat. Doa itu kekuatan dan tatkala gerak langkah saya mula goyah doa itulah penyelamatnya.







Bermula lagi langkah. Langkah menuju ke Bangunan Peperiksaan. Peperiksaan akhir sudah menampakkan sinarnya. Semester ini saya ada 6 kertas yang perlu dijawab. 3 daripadanya untuk subjek major dan 3 daripadanya untuk subjek minor. Minggu ini minggu terakhir pembelajaran dan kertas pertama saya akan bermula 5hb November 2009. Berakhir 18hb November 2009.



Tolong doakan saya ya. Mungkin doa anda lebih makbul dari saya. Siapa tahu. Sudah baca kan post yang lepas? Post " Benarkah yang makbul itu doa kita?". Kita saling mendoakan dan semoga dengan rahmat-Nya, Allah swt redha dengan kita semua. Aminn...


Dalam kesibukan, masih sempat menjadi tukang teknikal untuk Hari Apresiasi Seni dan Sastera PAKK hari ini. Wah... pengalaman baru. Seronok walaupun sangat-sangat nerveous. Tahniah team Dara Merenti, dapat tempat kedua. Kepada pak cik teknikal: jangan lupa ambil saya berkerja nanti ya... dah pakar jaga sound dan peralatan teknikal..Huhu=)


Sesungguhnya ini hanyalah sebahagian daripada langkah-langkah kecil dalam kehidupan ini. Terlalu banyak lagi langkah yang perlu saya aturkan. Langkah ini di antara langkah-langkah permulaan dan saya perlu mengaturnya dengan penuh berhati-hati. Kalau jatuh? Perlu cepat-cepat bangun!!!




Langkah tercipta-UNIC

Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Mimpi yang seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya,
Haruskah aku mengalah
namun jiwaKu berbisik inilah dugaan
Dan langkahku kini terbuka

Pada hikmah dugaan uji keimanan
Tak dilontarkannya ujian diluar kekuatan
setiap diri insan

Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan
Agar mimpi jadi nyata..
padaMu ku meminta


Daku mohon agung kudratMu

Wahai Tuhan Yang Satu

Segalanya dariMu



_download lagu ini di sini_


4 comments:

'Akhir Yang Indah'
Dugaan lpas 10 thun kita X jmp..
Smoga bjaya dlam aper jua yg diceburi..
Doaku sentiasa mengiringi langkahmu, kawan...

 

Terima kasih...

Ya sungguh... ia akhir yang indah.
Perancangan Allahlah yang terbaik.

Moga kebahagian ini terus kekal.
Akhir yang sebenarnya satu permulaan.
Tuhan... syukur alhamdulillah.

 

Wish U, Best Of Luck...
Slamat Mduduki Peperiksaan, sahabatku...
Smoga Bjaya...

 

Post a Comment