~ALLAH... Dia sentiasa ADA~



" Sekarang ayah sudah tiada... macam mana? "


" Tuhan ayah kamu ada. Dia hidup dan tidak pernah meninggalkan kita. "


Benar... Allah itu sentiasa ada. Sentiasa ada untuk hamba-hamba-Nya. Cuma kita... cuma kita kadang-kadang menafikan keberadaan-Nya. Cuma kita yang kadang-kadang leka dengan kehidupan yang mengasyikkan ini. Hanya mencari Allah sewaktu kita diuji, sewaktu mendapat musibah. Waktu senang, waktu gembira tiada Dia dalam jiwa kita... Mengapa?



Cuba perhatikan dialog di atas. Ayah... adalah tempat penggantungan kita. Dia yang menjaga kita, mencari nafkah untuk membesarkan kita dan tangannya yang kekar itulah yang memujuk anak-anaknya. Dan mungkin dengan tangan itu juga kita mendapat pengajaran berguna sehingga kita menjadi 'manusia'.


Namun, hakikat yang perlu kita tahu, ayah juga makhluk Allah yang bisa diambil kembali pada-Nya. Bayangkan... satu-satunya insan yang kita harap telah pergi selamanya. Tiada tempat bergantung... tiada lagi yang menjaga... lalu kepada siapakah pergantungan itu beralih arah?


Tidak lain dan tidak bukan... hanya pada Allah swt. Allah swt yang sentiasa ada yang sentiasa bersama-sama kita. Harapan, sandaran dan kasih sayang. Tiada pernah sedetik pun Allah swt capahkan dari diri kita ini.


" Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. "


Al-Baqarah: 186





" Sunyi... sepi... tiada teman di sisi. Tiada yang mahu mendengar bicara hati ini. "



Lihat, hidup kamu yang sering dikerumuni teman-teman kini tidak berseri lagi. Teman kamu tiada di sisi kamu. Kamu tiada lagi insan untuk bergurau- senda, untuk berkongs rasa. Semuanya tiada. Dapat kamu bayangkan perasaan kamu tika itu?



Namun, saya ingin tekankan sekali lagi. Kalaupun teman kamu yang beribu tiada tinggal satu, kamu masih punya.... ALLAH. Dia sentiasa ada menemani kamu, sentiasa sedia menjadi tempat aduanmu. Ketahuilah, Allah sangat merindui rintahan hamba-hambanya. Segala masalah, segala penat lelah adukan sahaja pada-Nya. Dia Maha Mendengar baik hanya bisikan hatimu. Walaupun kamu ditinggalkan oleh manusia-manusia di bumi ini, namun Allah tidak sekali-kali meninggalkan hamba-hamba-Nya.



Tiada siapa... tapi Allah berserta.


Pernah putus cinta?

Rasakah bagaimana orang yang pernah disayangi dan dicintai berlalu pergi meninggalkan diri?


Sakit, azab... hati rasa tersiat-siat mengenangkan si dia. Namun ada juga yang memujuk jiwa:



" Ala... bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. Kamu boleh cari yang lain."


Dalam hal ini, logikkah kamu melebihkan 'si bunga' dan 'si kumbang' untuk mengubat lukamu?



Kamu cepat-cepat mencari pengganti, namun sedarkah bahawa seharusnya Allah yang dicari? Cari Allah untuk memuhasabah cintamu, cari Allah untuk menenangkan jiwamu. Bunga dan kumbang bukanlah isu utama jalan penyelesaiannya.



Kadang-kadang kamu rasa... tak dapat lupakan dia. Walau sudah berpisah, namun perasaan cinta masih menebal. Logikkah... kamu masih mencintai dia tapi dia? Dia tidak cinta kamu lagi. Tapi bagaimana dengan ALLAH?



Allah tetap cinta kamu walau kamu penderhaka. Walau kamu tidak pernah membaca kalam-Nya... walau kamu tidak pernah mengucap syukur pada-Nya. Cinta-Nya tetap ada, buktinya dengan nikmat yang tidak pernah putus diberikan kepada kamu. Lihat... Allah sentiasa ada. Sentiasa ada untuk kita.


Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Ali-imran:31




Situasi-situasi yang saya beri di atas hanyalah beberapa contoh sahaja. Simbolik, tetapi pesanan yang saya ingin sampaikan adalah sama.



Allah: Dia sentiasa ADA.
Dia tidak pernah melupakan kita. Sekali-kali tidak.

0 comments:

Post a Comment