~Saya terluka~

Luka itu pedih... menyucuk kalbu dan mencedera jiwa. Hati rasa tersiat kerana keterlaluan pedihnya. Itulah hati saya. Hati saya terluka. Terluka bukanlah kerana cinta atau apa tapi terluka dengan kata-kata. Ya, hanya kata-kata. Kata-kata itu ibarat pedang...yang tajamnya bisa membunuh lawan. Hati saya terpancung dek kata-kata itu. Terlalu pedih. Sakit.


Mudahnya manusia menutur kata... tanpa berfikir akan kesannya. Terdorong dek emosi, kita bisa meluahkan apa sahaja.


Terfikirkah kenapa Allah menciptakan mulut itu satu? Mata dan telinga itu dua? Allah menyuruh kita lebih melihat dan mendengar dan mengurangkan percakapan. Hikmahnya tersirat. Kata-kata kita bisa menguris orang lain... bisa menyedihkan orang lain.



Kali ini... selama lebih 2 dekad usia saya, inilah kali kedua seseorang menerbitkan hal itu. Pertama, semasa di sekolah menengah... tapi ia bukan ditujukan kepada saya tetapi sahabat saya. Dia menangis kerana pernyataan itu. Saya mengerti sekarang mengapa dia menangis. Saya mengalami perasaan itu sekarang. Saya mengerti... terlalu mengerti.


Apalah salah saya sehingga dia memandang menembusi dimensi yang lain. Saya hanya meminta satu perkara. Jikalau tidak mahu beri... tak perlu beri tapi janganlah berkata yang bukan-bukan. Pedih... menyucuk-nyucuk. Sebak dada tatkala dia berkata begitu. Dada saya seakan mahu pecah. Sukar saya gambarkan perasaan saya ketika itu. Seperti saya membuat dosa sebesar gunung padanya. Allah... dosa kecil pun saya tidak sanggup menanggung, inikan sebesar gunung. Allahuakhbar...


Tanpa sedar... kadang-kala air jernih itu mengalir juga. Ketika duduk, berjalan berseorangan... walaupun tidak terzahir pada penglihatan tapi hati saya menangis hiba. Ketika saya bertadarus dan terjumpa ayat-ayatNya yang berkaitan dengan perkara tersebut, kolam mata saya akan terus bergenang. Mungkin ada yang melihat saya senyum, ketawa... tapi dasar hati saya hanya Allah yang mengetahui. Pedihnya... hanya Allah sahaja yang tahu perasaan saya. Sungguh... luka ini terlalu berat untuk saya tanggung.


Kelukaan ini juga menyebabkan saya mengabaikan seseorang. Seseorang yang agak rapat dengan saya. Saya biarkan pesanan-pesanan ringkasnya... saya biarkan panggilan-panggilannya. Maafkan saya. Saya bukan sengaja tapi kelukaan ini menjadikan saya seorang yang sensitif. Saya hanya boleh berbicara dengan orang-orang tertentu sahaja.



"...Dalam bulan Ramadhan ni, Allah beri kita ujian. Kalau kita sabar... kita akan dapat pahala tapi kalau sebaliknya... kita tak dapat apa-apa..."

Hafizuddin Hasni



Benar katanya... sabar itu pengubat jiwa saya. Saya bersabar dengan kata-katanya walaupun saya tahu saya tidak mempunyai kekuatan maksimum. Sabar...itu kemanisan yang berbuahkan syurga.



"...Sabarlah Aisya_Yusra. Marah dia tu tandanya dia........hahaha"
Zahidah Ishak

Ada juga yang menghiburkan hati saya. Masih ada yang sudi membalut luka saya yang terbuka luas itu.. Saya tak mahu menyambung ayat tersebut kerana ayat itu hanya suka-suka. Penghibur hati sendiri di kala duka. Itu sahaja yang saya mampu. Menutup kelukaan dengan kegembiraan. Hipokritkah? Biarkan... Saya hanya mampu buat itu. Sabar dan mencari kegembiraan.



Saya bukanlah pendendam. Saya bukanlah membenci dia. Namun, hati saya terluka dan kelukaan itu pasti mengambil masa untuk sembuh. Entah bila kesembuhan itu akan tiba... saya tidak pasti. Kelukaan itu terlalu pedih untuk saya. Tetapi yang pasti, saya tidak akan biarkan ia hadir dengan sendiri. Saya akan mencarinya. Ya, mencari kesembuhan... dengan kalamullah dan dengan zikirullah. Insyaallah ia akan hadir. Saya pasti itu. Tiada yang menghampakan andai ia melibatkan Allah Yang Maha Kuasa.
.............................

0 comments:

Post a Comment