~pEmburu CinTa yAng Buta~



Pemburu cinta yang buta...
Siapakah dia??

Kali ini post saya tentang cinta. Bukanlah saya sedang dilamun cinta. Sengaja saya postkan isu ini..Isu lapuk... seringkali dibincang seringkali dibualkan. Namun, belum juga manusia-manusia ini bertemu cinta sejati. Matanya masih diselubungi kegelapan. Teraba-raba dan sesat entah ke mana. Kita memburu cinta. Alasan terbaik:

" Cinta itu fitrah lah kak... kenapa mahu menafikannya. Manusia yang hidup itu mesti punya rasa cinta, kalau tiada rasa cinta... tak normal. "


Jawapan saya --tersangatlah normal--. Tapi anda tidak normal bila tidak meletakkan cinta itu pada tempat yang sepatutnya. Tempat yang sepatutnya cinta itu berada. Kadangkala saya terpaksa menjadi ' kaunselor cinta tak bergaji ' kepada orang-orang tertentu. Sukarnya menyingkap perasaan orang bercinta ini. Terlalu sukar...


Cinta adalah isu lama, selama kewujudan Nabi Adam a.s... Melihat sepasang burung yang bercinta maka tumbuhlah perasaan itu dalam hati baginda, maka Allah menciptakan Siti Hawa untuk melengkapkan perasaan itu. Dan cinta jugalah yang menaikkan semangat Nabi Adam a.s untuk menyeberangi Titian Adam ( Adam Bridge) dari puncak pergunungan Sri Lanka ke benua kecil India.



Mengharungi belantara, padang pasir dan gunung-ganang hanya untuk bertemu kekasih hatinya Siti Hawa. Sedangkan Siti Hawa juga berkorban berjalan dari Jeddah menuju ke Padang Arafah dan di sinilah dua hati dipertemukan semula oleh Yang Maha Merancang.


Begitulah sucinya cinta… walau berpisah akhirnya bertemu juga. Namun cinta zaman ini amatlah terpesong dalam erti kata ‘cinta’ yang sebenarnya. Mengapa dicabuli dengan cinta murahan walhal cinta itu dalah anugerah dari Allah. Sebagaimana yang dirakamkan dalam satu hadith Qudsi;


“ Wajiblah cinta-Ku bagi orang-orang yang berkasih sayang kerana-Ku”

Indahnya hadith ini.


Tetapi kita sering melihat konsep cinta itu pada ruang yang sempit. Terbatas dan tiada ruang untuk bergerak bebas. Cinta yang kita fikir mestilah berjumpa si uda dan dara, berpegang-pegangan tangan, SMS berjam-jam. Bila mendengar lagu-lagu cinta, terpampang di fikiran... kitalah model video klip lagu tersebut...huhu. Relanya kita...


Mabuk...
Rasa itu memang bergejolak, menolak-nolak. Hati rasa tersiat, seluruh tubuh seakan khianat. Kadang-kadang langsung tidak dapat mengawal diri. Ada masa hendak menangis menanggung cinta ini, ada masa tersennyum-senyum sendiri. Dalam tidur termimpi-mimpi, dalam jaga tercari-cari.

Benarkah itu cinta?


Manusia terlalu bodoh. Dia merasakan cintanya agung melangit. Tetapi dia tidak sedar, sebenarnya ketika itu dia tidak mencintai. Hakikatnya, dia pun tidak dicintai. Dia melontarkan pasangannya ke neraka. Pasangannya juga melontarkannya ke neraka. Apakah itu cinta yang sebenarnya?


“ Dan janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sesungguhnya adalah perkara yang keji dan merupakan satu jalan yang buruk”

Surah Al-Israa’ ayat 32.


Cinta bukanlah semudah tiga perkataan. Cinta memerlukan sepenuh jiwa, berdiri atas landasan ketaatan dan menembusi akhirat. Wahai pemburu cinta yang buta. Itulah istilah cinta hakiki. Cinta yang ingin kita bina mestilah atas dasar ketaqwaan. Cinta ILAHI. Cinta ILAHI bakal membimbing kita untuk memburu cinta insani. Cinta yang kekal menembusi syurgawi... bukan cinta yang tiada makna... yang berakhir bertanda nisan putih. Tidak.


Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Surah Ali-Imran ayat 31


Manusia yang tidak mendirikan cintanya berasaskan iman dan taqwa hanya berlandaskan nafsu. Nafsu. Ya, kepuasan diri semata-mata. Rapuh bukan? Sedangkan cinta itu saling kasih mengasihi. Tetapi sedar atau tidak, kita menjalani cinta yang berasaskan nafsu ini, hanya untuk kepuasan diri sendiri. Itukah cinta?


Bercinta bukanlah jenayah. Jatuh cinta juga bukan jenayah. Persoalannya bagaimanakah cara kita bercinta dan mencintai itu. Cinta datang dengan tanggungjawab. Tanggungjawab menjaga pasangan kita berbahagia bukan sahaja di dunia tapi di akhirat. Lalu apa maknanya cinta kalau di dunia ini kita telah menjerumuskannya ke neraka?


Perbaikilah diri... muhasabahlah hati dan tambahkan ilmu untuk mengejar cinta hakiki. Cinta abadi yang menembusi syurgawi dan mendapat redha Ilahi... Bukalah mata dan jadilah pemburu cinta yang diterangi cahaya iman dan taqwa.



Hmm... bagaimanakah agaknya dengan cinta saya??? =)

2 comments:

salam..
cintailah manusia sebagaimana cinta Adam dan Hawa,
cintailah manusia sebagaimana cinta Rasulullah SAW kepada umatnya.

 

salam kembali terbitanmukmin...
betul 2.
bknnya sukar mencari cinta sejati
cuma landasannya haruslah tepat=)

 

Post a Comment