~Kira dan tunggu~

Hari ini saya rasa panas membahang. Walaupun dewan kuliah di fakulti saya berpenghawa dingin, saya tetap rasa panas.

Saya mengantuk.

Saya lapar.

Allah, hari saya terasa panjang. Sememangnya jadual saya agak padat untuk semester ini. Isnin hingga Rabu, sepanjang semester. Hari ini adalah hari yang paling padat. Kelas saya bermula 8 pagi dan berakhir jam 5 petang, hanya berhenti rehat sejam untuk solat Zohor. Saya tidak pernah berasa penat dan lelah seperti hari ini. Perut saya berbunyi-bunyi kira-kira jam 12.30 tengahari. Wah, dari terasa lapar, saya geli hati. Geli hati mendengar bunyi perut sendiri. Hahaha…

Saya sangat mengantuk. Saya mengira-ngira waktu. Jika amali tamat awal pada hari ini, saya akan terus mencari bantal sebaik sampai di kolej. Saya mengira-ngira juga. Mengapa terlalu lapar dan mengantuk. Saya mengira-ngira dengan jari. Ooh… mungkinkah?

Pelbagai cubaan menduga saya hari ini. Menduga kesabaran terutamanya. Menjadi kumpulan terakhir untuk evaluation memang teruji kesabaran. Tetap menunggu dalam sabar, dalam keadaan mengantuk dan lapar. Fikiran saya membayangkan bantal dan katil bercadar hijau. Fikiran saya melayang lagi…

Oh, hari ini 27 Rejab. Kita sedia maklum hari ini hari Israk dan Mikraj. Bercakap tentang ujian, ia lebih hebat -bukan sahaja menguji kesabaran tapi keyakinan.

Israk dan Mikraj yang berlaku pada Rasulullah saw sesungguhnya menguji keyakinan umat Islam ketika itu. Peristiwa yang berlaku ke atas Rasulullah saw itu dianggap tidak masuk akal oleh golongan kafir dan munafik pada masa itu. Malah ia turut diragui oleh sebilangan umat Islam yang tipis imannya. Peristiwa Israk dan Mikraj memang menakjubkan, yang berlaku pada malam 27 Rejab, tahun ke-11 daripada kerasulan Nabi Muhammad saw.

Semasa dalam perjalanan israk dan mikraj ini Nabi saw telah diperlihatkan dengan pelbagai peristiwa suka dan duka; menghibur dan menakutkan silih berganti. Rasanya tak perlu saya ceritakan di sini.

Peristiwa besar dalam Israk dan Mikraj ini ialah apabila Rasulullah saw menerima perintah mengerjakan solat. Berbeza dengan ibadat lain seperi puasa, haji, zakat, ibadat solat diterima secara langsung daripada Allah swt.

Perintah bersolat. Anda tahu tak bahawa kita selalu mengulang-ulang peristiwa ini dalam kehidupan seharian kita? Asasnya 8 kali sehari, tidak tercampur dengan yang sunat.

Pabila telah mendapat perintah solat dari Allah, maka berkatalah Rasullullah:
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.”

Dan Allah menjawab,
"Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya."

Jawab rasul saw
"Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. "

Dan berkata pula para malaikat yang mendengar perbualan tersebut,
"Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad"

Tahukah anda perbualan tersebut adalah bacaan dalam tahiyat? Hmm…semoga kita lebih menghayati dan khusyuk dalam solat selepas mengetahui akan hal ini.

Saya berkira-kira lagi. Kelas sepatutnya tamat pada pukul 5 tapi telah melebihi hadnya. Tepat 5.35 petang saya tiba di bilik. Semestinya saya mencari katil dahulu. 5 minit 10 minit, saya bangun semula. Saya belum solat Asar.

Saya menunggu lagi. Menunggu waktu berbuka. Alhamdullillah ada rezeki dari Allah.
Dalam fikiran saya telah terbayang 1 perkara…saya akan laksanakannya selepas solat Isya’… Rasanya anda tahu bukan rancangan saya itu?.....

4 comments:

salam ecah..
congratz atas usaha murni as a blogger
mg2 sentiasa diberkati..
n teruskan usaha u..
i sentiasa sokong (",)

 

salam kembali anonymous...
thank atas doanya..
slalu2 ler mlawat blog saya ye
=)

 

syahiidum baini wa bainakum wa uuhiya ilayya haazal qur'aanu liunzirokum bihi waman balagh

 

thankz terbitanmukmin
that's mean a lot=)

 

Post a Comment