~Aku rindu pada Allah~



Tajuknya nampak menarik bukan? Tidakkah anda rindu pada Allah? Sebenarnya saya belum membaca buku ni...hihi... tapi saya postkan di sini sebagai... hmm...sebagai keinginan saya, sebagai matlamat saya= saya perlu jadikan ia koleksi peribadi. Ulasan ini saya pinjam dari blog seorang kawan. Moga kita bersama mendapat manfaatnya.

Bagaimana kita mahu menumbuhkan perasaan cinta kepada Allah? Ada 3 cara semuanya yang dituliskan oleh penulis.

Pertama

Kita harus dekat dengan Al-Quran dan wujudkan komitmen di dalam diri untuk melaksanakan perintah Allah seperti yang terkandung di dalam kitab suci itu. Kita harus sedar apabila kita membacanya adalah dengan tujuan cuba memahami apa yang dibaca dan bersungguh-sungguh membaca dengan tartil serta cuba untuk menangis ketika membacanya.

Kita renung sedikit hadis ini,

Siapa yang merasa senang dapat mencintai Allah dan RasulNya, makahendaklah dia membaca al-Quran. (Hasan - Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim , Al-Baihaqi)

Allah menggunakan kaedah pengulangan dalam memberi pemahaman kepada kita dengan cara penyampaian yang berbeza di dalam kitab sucinya. Kaedah ini cenderung untuk memberi keyakinan kepada akal dan mempengaruhi perasaan.

Mari kita bersama-sama menjadikan Al-Quran sebagai aktiviti prioriti di dalam setiap hari-hari kehidupan kita. Jangan biarkan hari berlalu tanpa membaca Al-Quran dan maknanya. Biar satu ayat sahaja dibaca, tetapi jikalau kita konsisten, maka itu sudah cukup bermakna. Janganlah kita menjadi manusia yang membaca buku keduniaan bertimbun-timbun, tetapi Al-Quran sekali sekala sahaja dijenguk. Selain itu, kita juga harus membiasakan diri membaca hadis-hadis Rasulullah saw.

Saya petik lagi kata-kata Ibnu Rajab yang diperolehi melalui buku ini iaitu :

Mendengarkan Al-Quran itu sama sahaja dengan menumbuhkan Al-Quran dalam hati, sebagaimana air mampu menumbuhkan sayur-sayuran

Kedua

Anda boleh baca secara detail pada halaman 239. Secara kasarnya, kaedah kedua ialah kaedah yang cuba mengajak kita berfikir balik tentang alam dan seluruh kehidupan kita. Dari situ kita akan nampak bukti-bukti keagungan Allah.


Maka apakah mereka tidak melihat akan langit yang ada di atas mereka, bagaimana Kami meninggikannya dan menghiasinya dan langit itu tidak mempunyai retak-retak sedikitpun? Dan kami hamparkan bumi itu dan Kami letakkan padanya gunung-gunung yang kokoh dan Kami tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata, untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi tiap-tiap hamba yang kembali (mengingat Allah). (Surah Qaf - 6-8)

Ketiga

Melakukan perbuatan-perbuatan soleh. Boleh dibaca pada halaman 248. Di sini, saya suma ringkaskan sahaja. Melalui buku Aku Rindu Pada Allah, penulis memberi 6 contoh perbuatan soleh itu. Berikut ringkasannya :

Kita harus belajar mengingati nikmat-nikmat Allah. Kata penulis, kita terlalu sibuk menimbun nikmat-nikmat sahaja tanpa kita sempat memperhatikan pemberi nikmat-nikmat itu. Apabila kita suka berfikir tentang nikmat Allah, maka secara tidak langsung akan membantu kita sentiasa bersyukur. Ajaklah orang lain untuk berfikir-fikir tentang perkara sama. Wujudkan diskusi dan sembang-sembanglah sesama kawan-kawan yang bertemakan tentang nikmat-nikmat Allah.

Ambillah pelajaran daripada setiap apa yang berlaku di seluruh kehidupan kita. Kejadian yang terjadi pada diri kita sendiri juga harus dilihat sebagai pengajaran dan bukti-bukti cinta kasih Allah kepada kita. Setiap orang ada jalan kehidupannya yang tersendiri. Ada kehidupan yang susah dan ada kehidupan yang senang. Semuanya itu mengandungi makna yang bukan sia-sia dan memerlukan mata hati kita untuk memerhatinya betul-betul, bukanlah semata-mata untuk menjadi alasan kepada kita berburuk sangka kepada Allah.

Banyakkanlah mengunjungi orang sakit, orang miskin, anak yatim, penjara, kawasan peperangan, orang kurang paya dan sebagainya. Apabila kita melihat mereka, secara tidak langsung akan mewujudkan rasa syukur di dalam diri.

Susah mana pun kita, ada lagi orang yang susah. Bayangkan jikalau kita tidak ada mata, Ya Allah, tidak dapat dibayangkan. Bayangkan jikalau sakit dan hanya mampu baring sahaja di katil, Ya Allah tidak dapat juga dibayangkan.

Walaupun Allah memberi kita kesusahan dalam kehidupan tetapi kita jangan lupa Allah juga memberi perbagai nikmat lain yang tidak terkata. Tetapi kita tidak nampak nikmat-nikmat itu, apa yang kita nampak ialah dari sudut negatif. Mari kita belajar berbaik sangka kepada Allah. Binalah kehidupan yang ceria dan redha dengan setiap apa yang Allah tentukan.

Banyakkanlah ucapan Alhamdulillah. Banyakkanlah berzikir kepada Allah. Minta kepadaNya untuk sentiasa diberikan kenikmatan dan dilimpahkan rezeki. Jangan kita sombong padaNya. Kita cuma hamba. Dia adalah Tuhan yang sentiasa menyayangi dan membantu kita. Jangan lupa, bantulah orang lain untuk turut sama belajar mencintai Allah.

Belilah buku ini. Tidak rugi. Selamat bercinta kepada Allah!

0 comments:

Post a Comment